2006 Mikołaj Henryk Górecki

XII MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL MUZYKI ORGANOWEJ I KAMERALNEJ JĘDRZEJÓW 2006

Klasztor Ojców Cystersów, ul. Klasztorna

FINAŁ FESTIWALU

01.10./niedziela/ godz.19.00

Chór Polskiego Radia w Krakowie
Chór Psalmodia Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie
Krakowski Chór Akademicki Uniwersytetu Jagiellońskiego
Elżbieta Drążek-Barcik – sopran
Anne-Kathrin Brehl – fortepian /Niemcy/
Robert Grudzień – organy
Włodzimierz Siedlik – dyrygent
Gość honorowy koncertu Henryk Mikołaj Górecki
światowej sławy kompozytor


W programie: muzyka Henryka Mikołaja Góreckiego
Amen, Totus Tuus,
O Domina Nostra na sopran i organy op.55 medytacje o Jasnogórskiej
Pani Naszej
2 Preludia fortepianowe,
Kantata na organy op.26

Robert Grudzień, producent koncertu: t.601 306 483,

e-mail: robert@grudzien.pl

www.grudzien.pl

 

ORGANIZATORZY:

OPACTWO CYSTERSKIE W JEDRZEJOWIE,
JEDRZEJOWSKIE TOWARZYSTWO NAUKOWO-KULTURALNE,
URZĄD MIASTA I GMINY W JEDRZEJOWIE
STAROSTWO POWIATOWE W JĘDRZEJOWIE
FUNDACJA IM.MIKOLAJA Z RADOMIA

 

FESTIWAL JĘDRZEJÓW 2006 /pełny program/
www.grudzien.pl/index.php?dzial=Festiwale&poddzial=Jędrzejów&podpoddzial=2006,%20XII%20Festiwal&id=248

 

cv

www.polmic.pl/osopis.php?id=3

prof. Henryk Mikołaj Górecki, Wybitny kompozytor polski. Urodził się 6 grudnia 1933 roku w Czernicy koło Rybnika. Regularną naukę muzyki rozpoczął w 1952 roku w Średniej Szkole Muzycznej w Rybniku, a następnie studiował kompozycję w klasie Bolesława Szabelskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach (1955-60). Już wówczas komponował, a w 1958 roku odbył się monograficzny koncert młodego kompozytora, pierwszy tego rodzaju w historii śląskiej uczelni muzycznej; wykonano wtedy pięć jego utworów, a wśród nich pierwszą wersję „Pieśni o radości i rytmie” op. 7 oraz Koncert na 5 instrumentów i kwartet smyczkowy op. 11. W tym samym roku zadebiutował na II Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, gdzie wykonano jego „Epitafium” op. 12. Dzięki temu utworowi Henryk M. Górecki zyskał opinię jednego z najbardziej awangardowych kompozytorów w Polsce. W 1960 roku ukończył studia, otrzymując dyplom z wyróżnieniem. Tego samego roku jego „Monologhi” op. 16 zdobyły I nagrodę Konkursu Młodych Kompozytorów ZKP, a podczas IV Festiwalu „Warszawska Jesień” duże zainteresowanie wzbudziły jego „Scontri” op. 17. W 1961 roku kompozytor przebywał w Paryżu, gdzie jego I Symfonia „1959” op. 14 zdobyła I nagrodę na II Biennale Młodych. Od 1965 roku pracował w PWSM w Katowicach, od 1968 roku jako wykładowca, a od 1972 roku na stanowisku docenta; uczył czytania partytur, instrumentacji i kompozycji. W latach 1973-74 dzięki pomocy Deutscher Akademischer Austauschdienst przebywał w Berlinie. W 1975 roku został rektorem katowickiej PWSM i funkcję tę pełnił przez cztery kolejne lata. W 1977 roku otrzymał tytuł profesora nadzwyczajnego. Studiowało u niego wielu znanych później muzyków, a wśród nich: Eugeniusz Knapik, Andrzej Krzanowski, Rafał Augustyn. Praca pedagogiczna nie przeszkodziła Henrykowi M. Góreckiemu w dalszej pracy twórczej, osiągnął w tym czasie również szereg sukcesów jako kompozytor. W 1967 roku jego „Refren” op. 21 zajął III miejsce na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu, w 1968 roku „Kantata” op. 26 zdobyła I nagrodę na Szczecińskim Konkursie Kompozytorskim, a w 1973 roku „Ad Matrem” op. 29 zajęło I miejsce podczas kolejnej edycji paryskiej Trybuny Kompozytorów UNESCO. Otrzymał również: Nagrodę Muzyczną Województwa Katowickiego (1958 i 1975), Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki (III stopnia, 1965 oraz dwukrotnie I stopnia, 1969 i 1973), a także nagrody: Związku Kompozytorów Polskich (1970) i Komitetu do Spraw Radia i Telewizji (1974) oraz Nagrodę Państwową I stopnia (1976) i Nagrodę Ministra Spraw Zagranicznych (1992). W 1994 roku Uniwersytet Warszawski przyznał kompozytorowi tytuł doktora honoris causa.

 

Henryk Mikołaj Górecki rozpoczynał swoją kompozytorską karierę jako skrajny awangardzista. Jego utwór „Scontri”, ze swoimi szokującymi nowoczesnością brzmieniami, stał się w 1960 roku prawdziwym wyzwaniem dla słuchaczy „Warszawskiej Jesieni” i symbolem polskiej awangardy muzycznej. W 1976 roku, podczas kolejnej „Warszawskiej Jesieni” kompozytor rzucił nowe wyzwanie, III Symfonią „Symfonią pieśni żałosnych” przeszedł na pozycje radykalnie odmienne, upraszczając swój język muzyczny i redukując środki wyrazu. Tymczasem, po szesnastu latach, w 1992 roku ta właśnie jego symfonia trafiła na pierwsze miejsca amerykańskich i angielskich list przebojów, a o Góreckim zaczął mówić cały świat. Sprawiła to płyta amerykańskiej firmy Elektra Nonesuch z nagraniem „Symfonii pieśni żałosnych” w wykonaniu amerykańskiej śpiewaczki Dawn Upshaw i zespołu London Sinfonietta pod batutą Davida Zinmana. Angielskie radio Classic FM na żądanie słuchaczy nadawało wówczas fragmenty tego utworu na okrągło. Odtąd słuchają III Symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego nie tylko melomani, ale też młodzież i zwykli ludzie nie mający na co dzień nic wspólnego z muzyką poważną. A wielu słuchaczy na całym świecie zainteresowało się również szerzej twórczością wybitnego polskiego kompozytora.

 

Elżbieta Drążek-Barcik ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie na wydziale wokalnym w klasie prof. Heleny Szubert-Słysz. Doskonaliła swoje kwalifikacje na kursach wokalnych w Weimarze w klasie prof. Lisizian, we Wrocławiu u prof. Janukowicz-Pobłockiej i prof. A. Stolthe oraz Akademii Bachowskiej w Krakowie u prof. Reynolds.
Współpracowała z Operą Krakowską i Capellą Cracoviensis. Pracuje w Polskim Radiu i wykonuje partie solowe. Dokonuje nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia, muzyki filmowej i teatralnej. Koncertuje wykonują muzykę oratoryjną i kameralną.

 

Chór Polskiego Radia w Krakowie został założony w 1948 roku przez Jerzego Gerta. Funkcję kierownika chóru pełnili wtedy kolejno: Alojzy Kluczniok i Tadeusz Dobrzański. Następnie z chórem pracowali: Adam Pałka, Jerzy Kurcz, Maciej Ogarek, Stanisław Krawczyński, Bronisława Wietrzny, Małgorzata Orawska.
Od początku istnienia do roku 1994 Chór stanowił integralną część zespołu Orkiestry i Chóru Polskiego Radia i Telewizji. Od stycznia 1995 roku działa samodzielnie w strukturach Polskiego Radia S.A. a Dyrektorem i Kierownikiem Artystycznym jest Włodzimierz Siedlik.
Repertuar zespołu obejmuje zarówno muzykę a cappella, jak i formy wokalno – instrumentalne, dzieła reprezentujące wszystkie style i epoki ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej.
Poza działalnością koncertową Chór dokonał licznych nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji, a także nagrań płytowych dla polskich i zagranicznych firm fonograficznych.
Zespół wielokrotnie brał udział w prawykonaniach utworów polskich kompozytorów współczesnych (m.in. Trzy poematy Henri Michaux Witolda Lutosławskiego pod dyrekcją kompozytora, a także dzieła Krzysztofa Pendereckiego) oraz w licznych festiwalach w kraju i zagranicą (m.in. Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Chopinowski w Dusznikach, Muzyka w Starym Krakowie, Rossini Opera Festival, Settimana di Monreale, Le Festival de la Musique Contemporaine Centre Pompidou, Oratorio und Cantata Festival Ratzeburg).
Na przełomie 2000 i 2001 roku wraz z Israel Kibbutz Orchestra, Chór wziął udział w tournée koncertowym wykonując: Stabat Mater K. Szymanowskiego, Mszę c-moll W. A. Mozarta, Stabat Mater F. Schuberta pod dyrekcją Avi Ostrowskiego.
W listopadzie 2001 roku Chór uczestniczył w Festiwalu Europalia 2001 w Brukseli, gdzie wraz z NOSPR wykonał Stabat Mater K. Szymanowskiego pod dyrekcją Antoniego Wita.
W lutym 2002 zespół wyjechał na tournée po Szwajcarii gdzie pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego wraz z Polską Orkiestrą Radiową wykonywał Kantatę Aleksander Newski S. Prokofiewa.
Jako jeden z nielicznych zespołów, Chór posiada w swoim repertuarze operę Mojżesz i Aaron Arnolda Schönberga. W 1998 roku został zaproszony przez Staatstheater w Darmstadt do wspólnego wystawienia tego dzieła. W 2002 roku gościł w Teatrze Massimo w Palermo, a 2003 roku – na zaproszenie teatru w Stuttgarcie – ponownie bierze udział w scenicznych wykonaniach w/w opery.
Chór Polskiego Radia w Krakowie został założony w 1948 roku przez Jerzego Gerta. Funkcję kierownika chóru pełnili wtedy kolejno: Alojzy Kluczniok i Tadeusz Dobrzański. Następnie z chórem pracowali: Adam Pałka, Jerzy Kurcz, Maciej Ogarek, Stanisław Krawczyński, Bronisława Wietrzny, Małgorzata Orawska.
Od początku istnienia do roku 1994 Chór stanowił integralną część zespołu Orkiestry i Chóru Polskiego Radia i Telewizji. Od stycznia 1995 roku działa samodzielnie w strukturach Polskiego Radia S.A. a Dyrektorem i Kierownikiem Artystycznym jest Włodzimierz Siedlik.

 

Repertuar zespołu obejmuje zarówno muzykę a cappella, jak i formy wokalno – instrumentalne, dzieła reprezentujące wszystkie style i epoki ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej.
Poza działalnością koncertową Chór dokonał licznych nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji, a także nagrań płytowych dla polskich i zagranicznych firm fonograficznych.
Zespół wielokrotnie brał udział w prawykonaniach utworów polskich kompozytorów współczesnych (m.in. Trzy poematy Henri Michaux Witolda Lutosławskiego pod dyrekcją kompozytora, a także dzieła Krzysztofa Pendereckiego) oraz w licznych festiwalach w kraju i zagranicą (m.in. Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Chopinowski w Dusznikach, Muzyka w Starym Krakowie, Rossini Opera Festival, Settimana di Monreale, Le Festival de la Musique Contemporaine Centre Pompidou, Oratorio und Cantata Festival Ratzeburg).
Na przełomie 2000 i 2001 roku wraz z Israel Kibbutz Orchestra, Chór wziął udział w tournée koncertowym wykonując: Stabat Mater K. Szymanowskiego, Mszę c-moll W. A. Mozarta, Stabat Mater F. Schuberta pod dyrekcją Avi Ostrowskiego.
W listopadzie 2001 roku Chór uczestniczył w Festiwalu Europalia 2001 w Brukseli, gdzie wraz z NOSPR wykonał Stabat Mater K. Szymanowskiego pod dyrekcją Antoniego Wita.
W lutym 2002 zespół wyjechał na tournée po Szwajcarii gdzie pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego wraz z Polską Orkiestrą Radiową wykonywał Kantatę Aleksander Newski S. Prokofiewa.
Jako jeden z nielicznych zespołów, Chór posiada w swoim repertuarze operę Mojżesz i Aaron Arnolda Schönberga. W 1998 roku został zaproszony przez Staatstheater w Darmstadt do wspólnego wystawienia tego dzieła. W 2002 roku gościł w Teatrze Massimo w Palermo, a 2003 roku – na zaproszenie teatru w Stuttgarcie – ponownie bierze udział w scenicznych wykonaniach w/w opery.

 

 

Chór Psalmodia Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie powstał w 1988 roku w Instytucie Liturgicznym na Wydziale Teologicznym PAT. Debiut chóru to inauguracja roku akademickiego 1988/89. Od początku swego istnienia chór brał czynny udział w uroczystościach uczelni, miasta oraz Kościoła krakowskiego. W 1993 roku uczestniczył w Ogólnopolskim Turnieju Chórów Legnica Cantat, gdzie otrzymał nagrodę za najlepszy debiut i nagrodę za najlepszą technikę wokalną chóru oraz nagrodę srebrnej lutni. W sierpniu 1994 roku na XXIX Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach zajął I miejsce i zdobył złoty medal w konkursie Współczesna Muzyka Chóralna. W maju 1995 roku chór uczestniczył w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce, gdzie został wyróżniony, w tym samym miesiącu otrzymał II nagrodę na Międzywojewódzkim Konkursie Chórów w Krakowie. W roku 1996 chór uczestniczył w XXXVI Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej w Loreto (Włochy). Był to także czas wizyty w Watykanie i prywatnej audiencji u Ojca Świętego Jana Pawła II. Dekretem Wielkiego Kanclerza Papieskiej Akademii Teologicznej ks. Kardynała Franciszka Macharskiego, z dnia 31 maja 1996 roku stał się Chórem Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Kolejne lata pracy owocowały dalszymi sukcesami. W kwietniu 1997 roku na Międzywojewódzkim Festiwalu Chórów dedykowanemu Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II w Krakowie zdobył I miejsce, a w maju tego samego roku wziął udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie. Wielokrotnie Chór brał udział w Tynieckich Recitalach Organowych oraz zapraszany był na koncerty w Polsce. Uczestniczył w przygotowaniu papieskich pielgrzymek w Krakowie (1991, 1997, 1999, 2002). Od roku akademickiego 2001/2002 w chórze śpiewają już nie tylko studenci specjalności Muzyka Kościelna utworzonej w 2001 roku na Wydziale Historii Kościoła PAT – ale także absolwenci i studenci z innych wydziałów PAT, a nawet innych uczelni Krakowa. Po owej zmianie chór z nowym zapałem przystąpił do działalności koncertowej oraz udziału w konkursach. I tak, na IV Małopolskim Konkursie Chórów w Niepołomicach w 2002 roku – I miejsce (złote pasmo), w tym samym roku na II Ogólnopolskim Konkursie Chórów Caecilianum w Warszawie – I miejsce, na IX Ogólnopolskim Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Będzinie w styczniu 2003 roku zajął II miejsce w kategorii chórów kameralnych, a na XII Festiwalu Pieśni Chóralnej Kolędy i Pastorałki w Myślenicach także w styczniu 2003 roku – I miejsce, w kategorii chórów kameralnych, na V Małopolskim Konkursie chórów w Niepołomicach w kwietniu 2003 roku chór zdobył Grand Prix.

 

Krakowski Chór Akademicki Uniwersytetu Jagiellońskiego został założony w 1878 roku i działa nieprzerwanie do dzisiaj. Jest to chór wyłącznie męski, w jego skład wchodzą studenci i pracownicy UJ (30 osób). Chór brał udział w licznych festiwalach w Polsce i za granicą (40 wyjazdów do 20 krajów – blisko 300 koncertów). Repertuar chóru składa się z utworów muzyki świeckiej i religijnej mistrzów renesansu i romantyzmu oraz twórców współczesnych. Od 1995 roku Krakowski Chór Akademicki UJ jest członkiem Europejskiej Federacji Chórów Europa Cantat z siedzibą w Bonn. Od 2001 r. Chór spiewa pod kierunkiem Ryszarda Źrubka. Kierownictwo ogólne i organizacyjne chóru sprawuje absolwent i pracownik UJ Wiesław Kudzia.

 

 

Włodzimierz Siedlik – absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z najwyższym wyróżnieniem), Instytutu Liturgicznego Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem) oraz Studium Emisji Głosu Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (dyplom z wyróżnieniem). W marcu 1990 roku został laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chórów w Poznaniu. W latach 1990 – 1992 był dyrektorem Centrum Paderewskiego w Tarnowie.
W 1991 roku założył Tarnowską Orkiestrę Kameralną . W latach 1992 – 1996 był dyrektorem Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Tarnowie. Od 1994 roku pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Liturgicznym PAT w Krakowie. Podczas swojej pracy dyrygenckiej z Chórami: Cantus, Psalmodia PAT, Chórem Męskim UJ uzyskał wiele nagród i wyróżnień polskich i zagranicznych.
W 2000 roku podczas uroczystości jubileuszowych 75 – lecia Polskiego Radia, odznaczony został Złotym Krzyżem Zasługi. W 2001 roku otrzymał nagrodę im. Jerzego Kurczewskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie dyrygentury przyznawaną przez Kapitułę pod honorowym patronatem Pana Krzysztofa Pendereckiego. Od 1995 roku pełni funkcję Dyrektora i Kierownika Artystycznego Chóru Polskiego Radia w Krakowie.

 

Robert Grudzień cv

www.grudzien.pl/index.php?dzial=Linki&poddzial=2006%20Robert%20Grudzien%20Jubileusz

 

Anne Kathrin Brehl, naukę gry na fortepianie rozpoczela w wieku lat 5. Niespelna dwa lata pozniej dala swoje pierwsze koncerty w rodzinnym miescie interpretujac mlodziencze polonezy F. Chopina.
Od roku 1996 kontynuuje wyksztalcenie pianistyczne w klasie prof. Slavy Kowalinskiego, jednoczesnie uczeszczajac do muzycznie ukierunkowanego arcybiskupskiego gimnazjum Marienberg. Silna osobowosc artystyczna i indywidualny sposob interpretacji dzieł poczawszy od baroku po kompozytorow wspolczesnych wyniosly ja szybko na estrady wielu sal koncertowych w Niemczech, Polsce i Francji. Koncentrujac sie nad szczegolami jednoczesnie formuujac caloksztalt wielkich dziel, potokami blyskotliwych pasazy opowiadajacych żywe historie na fortepianie otrzymuje wielokrotne uznanie swej publicznosci. Obecnie studiuje w klasie fortepianu w Robert – Schumann – Hochschule für Musik in Düsseldorf.
4 października 2005 r. w Koninie w obecności światowej sławy kompozytora i dyrygenta wykonała Fantazję fortepianową na temat „De Profundis” Krzysztofa Pendereckiego w opracowaniu Slavy Kowalinski. 29 maja, pod patronatem Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego i Stanisława Kardynała Dziwisza, w Kalwarii Zebrzydowskiej dokonała prawykonania Koncertu Es-dur op.25 Slavy Kowalinskiego na fortepian i Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Macieja Tworka, kompozycji poświęconej pamięci Jana Pawła II, a dedykowanej Papieżowi Benedyktowi XVI.

 

www.grudzien.pl/index.php?dzial=Przyjaciele&poddzial=Slava%20Kowalinski

www.grudzien.pl/img/HMGorecki-R Grudzien Jedrzejow… 06 (1).JPG

www.grudzien.pl/img/HMGorecki-R Grudzien Jedrzejow… 06 (2).JPG

 

MEDIA

www.jedrzejow.pl/inform_wiad_kul_02.php?recordID=74&PHPSESSID=f58b62caf72104288e4068502ee52f28

 

Źródło Madia
Na koniec głos zabrał gość honorowy koncertu. Maestro Górecki wyraził wielkie wzruszenie faktem pobytu w Jędrzejowie, miejscu szczególnym, w klasztorze cysterskim, gdzie – jak powiedział – czuje się wręcz przytłoczony potęgą ponad 800-letnich dziejów tego miejsca. Wspomniał także, że jest to miejsce pochówku bł. Wincentego Kadłubka, co sprawia, że ludzie mieszkający w Jędrzejowie powinni się czuć zaszczyceni i wyróżnieni, iż tutaj mieszkają. – Służcie temu miejscu i czujcie się zobowiązani tym, że tutaj mieszkacie – powiedział mistrz.


Wróć